Brev:
Kostplan, laktulose og tandbørstning
8. november 2005
Alder:
5 mdr.
Kostplan, laktulose og tandbørstning
Hej igen Helen
Nå, nu er turen kommet til skemaden og det fordrer jo selvfølgelig nogle spørgsmål!
Min datter er efterhånden blevet 5 mdr, er glad og tilfreds og tager bedre og bedre på i vægt (dvs hun føles tungere - måske omkring de 8,5kg og 73 cm).
For 3 uger siden startede vi med at give majsvælling i flaske 2 måltider om dagen. Derudover fik hun erstatning (allomin 1) og modermælk. Efter ca. 14 dg blev Sofia enormt forstoppet, det gjorde ondt på hende og hun havde afføring ca. 5-7 gange om dagen (sejt som kit), trods div. gymnastik og massage. Så i fredags (efter 6 dage uden afføring) startede vi med Laktulose 6 ml, hvorefter hun næste dag kvitterede med en stor portion.
Vi har herefter holdt hende på 4ml uden at der har været afføring. Er det ok? Vi har planlagt at gøre dette i 2-3 dage endnu og derefter nedtrappe til 2ml/dgl.
I tirsdags (altså en uge siden nu) opstartede Sofia også hirsegrød med sveske eller pæremos 1-2 gange dagligt og dette er nærmest noget af det bedste, der er sket hende. "Ammmm" siger hun og åbner munden på vid gab, så der er frit udsyn til begge tænder. Hun vil også meget gerne røre ved maden.
Vi giver ikke vælling når hun også får grød - er det forkert? Kan hun i virkeligheden godt få begge ting på samme dag? Skal jeg erstatte mælken med evt. vand eller kamillethe ved de måltider, hvor hun får grød?
Og hvad er næste skridt og hvornår? Grønsagsmos eller kan hun allerede nu begynde at få lidt moset frisk frugt og en smule appelsinjuice for at holde maven i gang?
Er der noget jeg kan give hende, som hun kan gnave lidt i selv - har prøvet med en skrællet gulerod og en skive æble - det sidste var klart det største hit!!!
Sker der noget endnu ved at jeg altså kommer til at glemme at børste de der bisser på hende - det er lidt svært at huske åbenbart (de bliver dog børstet ca én gang om dagen dog uden tandpasta).
Puhha, det var vist det hele - jeg må vist have glemt hovedet den dag min sundhedsplejerske var her og snakke om maden! Men det ER altså lidt forvirrende og et ikke så lille skridt/projekt at starte på "rigtig" mad - de bliver voksne alt for hurtigt :-/
På forhånd tak for din altid store hjælp.
Kærlig hilsen
Camilla